Gedurende de maand september hebben drie grote sportverenigingen, SV Kampong, AH&BC en AFC, zich ingezet om zoveel mogelijk suiker via frisdrank te besparen. De clubs realiseerden gezamenlijk een reductie van 130.000 suikerklontjes, wat gelijkstaat aan 520 kg suiker. De verenigingen realiseerden dit door de hele maand september een assortiment te voeren met weinig tot geen suikerhoudende frisdranken.
De suikercompetitie, waar Kampong een pilot voor was, zal in 2023 verder worden uitgerold bij meer sportverenigingen in Nederland, met als doel zoveel mogelijk de inname van suiker via frisdrank terug te dringen. Met vooruitstrevende clubs wilde frisdrank leverancier Vrumona bewustwording creëren en een beweging op gang brengen. En heeft Vrumona onderzocht wat voor effect een suikervrij frisdrank assortiment met de bijbehorende communicatie en activatie heeft op het (aankoop)gedrag van bezoekers van sportverenigingen. Ook Nummer Veertien gaat kijken naar toekomstige veranderingen in het assortiment op basis van dranken die populair zijn gebleken.